NEUROLLEIDA Associacions Lleida Lleida
NEUROLLEIDA Associacions Lleida Lleida
NEUROLLEIDA Associacions Lleida Lleida
NEUROLLEIDA Associacions Lleida Lleida

Neurolleida i la udl organitzen un curs de trastorns del neurodesenvolupament en la infància

11/01/2024

Té l’objectiu de formar estudiants i professionals en la identificació precoç dels trastorns del neurodesenvolupament i en l’adquisició de competències que ajudin els infants a desenvolupar el seu màxim potencial

El curs s’organitza dins del Centre de Formació Contínua (CFC) de la Universitat de Lleida, que és el responsable de la programació i gestió de la formació que es fa des de la universitat i que vetlla perquè les formacions que s’hi realitzen tinguin els màxims estàndards de qualitat i prestigi. Per aquest motiu, la docència dels cursos compta tan amb professorat de la UdL com amb professionals externs en actiu, amb l’objectiu de consolidar la vinculació entre la Universitat i l’entorn socioeconòmic.

És dins aquest marc de col·laboració on professionals de Neurolleida impartiran la formació que porta per títol “Curs d'especialització en eines de detecció i abordatge dels trastorns del neurodesenvolupament infantil en el context educatiu”. La formació, que s’adreça a estudiants i professorat de les etapes educatives d’infantil i primària, professionals dels EAP i psicòlegs educatius, tindrà lloc del 9 al 23 de febrer. Els objectius principals del curs són els d’aportar coneixements actualitzats, orientacions i pautes per una identificació precoç dels trastorns del neurodesenvolupament i per adquirir estratègies que ajudin els infants a desenvolupar el seu màxim potencial.

Els Trastorns del Neurodesenvolupament fan referència a un conjunt ampli i heterogeni de condicions que s’inicien en les etapes primerenques de la vida i que tenen un curs crònic. Aquestes condicions determinen dèficits en el funcionament personal, social, acadèmic o ocupacional, i suposen un important factor de vulnerabilitat que predisposa els infants al fracàs escolar i a l’aparició de conductes problemàtiques, com poden ser les drogodependències i altres addiccions. Dins d’aquests trastorns s’hi inclouen el TDAH, els trastorns específics de l’aprenentatge com la dislèxia o la discalculia, els trastorns de l’espectre de l’autisme, la discapacitat intel·lectual o els trastorns del desenvolupament motor, d’entre els més coneguts.

Al voltant d’un 18% dels infants i adolescents del nostre entorn presenten un trastorn del neurodesenvolupament, dels quals un percentatge important no estan diagnosticats. Els professionals de l’educació constitueixen el primer filtre de detecció d’aquestes condicions, i és per aquest motiu que esdevé molt necessari que disposin dels adequats coneixements per identificar-les precoçment i iniciar els procediments de derivació per al seu diagnòstic i tractament. Totes les evidències disponibles coincideixen en assenyalar que un bon i ràpid diagnòstic d’aquests trastorns constitueix el millor mètode de prevenció del fracàs escolar i de l’aparició de conductes problemàtiques.

El grau de coneixements que tinguin els docents sobre aquestes condicions que són tant prevalents en les aules condicionarà la qualitat de les seves intervencions. En conjunt, el reconeixement de les diferents característiques i necessitats individuals d’aprenentatge dels alumnes facilitarà l’aplicació de pràctiques inclusives i la instauració d’una adequada atenció a la diversitat a l’aula, com es demana en els actuals models educatius.

Per donar resposta a totes aquestes necessitats s’ha preparat el present Curs d'especialització en eines de detecció i abordatge dels trastorns del neurodesenvolupament infantil en el context educatiu”. El curs anirà a càrrec de professionals de la neuropsicologia, la psicologia i la logopèdia, tots ells professionals de Neurolleida amb àmplia experiència en l’àmbit dels trastorns del neurodesenvolupament. El programa té una durada de 20 hores, distribuïdes en 5 sessions, i comportarà el reconeixement de 2 crèdits. El curs es farà els divendres, de 16 a 20 h, i els dissabtes, de 9 a 13 h.

Quant al contingut del programa, aquest s’iniciarà amb una introducció sobre el neurodesenvolupament infantil, en el que s’explicaran els conceptes bàsics (etapes, desenvolupament neurotípic i factors de risc de retard o interrupcions en el neurodesenvolupament; trastorns específics que es troben amb més freqüència a l'aula i pautes i estratègies per acompanyar els infants en el seu desenvolupament). A continuació s’explicaran els trastorns de la comunicació oral i escrita, i finalment es repassaran els trastorns emocionals i conductuals.

Neurolleida és el servei sanitari especialitzat d’ASPID, que té l’objectiu d’oferir tractament neurorehabilitador a persones que presenten una afectació neurològica, de promoure la prevenció d’aquest tipus d’afectacions i de portar a terme activitats de formació especialitzada adreçades a professionals del sector.

Més informació i Inscripcions:

Inscripcions >>